sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Kuusaantien remontti ihmetyttää

Kuusankosken keskustan tieremontti kiinnostaa ohikulkijaa. Aidan taa pitää ihan pysähtyä ihmettelemään, mihin tätä tarvitaan - tien siirtämistä pari sijaansa paikoiltaan. Tuntuu kuin viime tieremontista ja kahden liikenneympyrän rakentamisesta olisi vasta tovi - monet eivät ole vielä ehtineet toipua edes ympyröiden mureneva muuri -viritelmistä. Tiedetään - liikenneympyrää pitää sanoa kiertoliittymäksi, mutta tällä sivulla ympyrä on ympyrä. Esimerkiksi Kyminpuolella on edelleen Kymin ympyrä, vaikkei siinä ole ollut kiertoliittymää kymmeniin vuosiin.

Tästä ei kohta enää ajella. Kuusaantie siirtyy.
Siis tieremontti 2014, miten tähän tultiinkaan? Kysyin asiaa kaupungilta, ja rakennuttajapäällikkö Harri Keskinen vastasi kysymyksiini ripeästi. Näin:

1. Paljonko tielinja siirtyy länteen? 
- n. 25 m



2. Milloin työ valmistuu?
- Vuonna 2014 rakennetaan:
Hankkeessa rakennetaan karttaliitteessä esitetyt Keskusaukion katu- ja pysäköintialueet ja niihin liittyvät raitit.
Maanrakennusurakkaan liittyvien töiden on oltava kokonaan valmiina 31.10.2014 mennessä.

- Vuonna 2015 rakennetaan:
Hanke jatkuu kesällä 2015, jolloin rakennetaan Kuusankosken keskuspuisto, Kuusaantie päällystetään ja ajoneuvoliikenne siirretään uudelle suunnitellulle paikalleen kaupungin määrärahojen puitteissa.

3. Paljonko työ maksaa?
- Vuonna 2014:
Maanrakennusurakan (Destia Oy) kokonaisurakkahinta on 515.000,00 € (ALV 0 %).
Hankkeen päällystystyöt tekee kaupungin vuosisopimusurakoitsija Lemminkäinen Infra Oy, valaistukset rakentaa KSS Rakennus Oy sekä teleoperaattorit asentavat alueelle työn aikana tietoliikennemaakaapeleita.
- Vuonna 2015:
Katutöiden ja puiston määräraha on 450.000,00 € (ALV 0 %).


4. Montako ihmistä remontti työllistää?
- n. 10 henkilöä

5. Mitä vikaa oli vanhassa linjauksessa?
- Vanha linjaus oli voimassa olevan kaavan vastainen.

6. Miksi haluttiin uusi linjaus?
- Keskustan rakentaminen haluttiin saada valmiiksi ts. kaikki muu kaavamuutosten alueella oli jo rakennettu.

7. Esim. Kustaankoti ei olisi halunnut tietä vierelleen, entä muut saman kadun varrella?
- Kaava on ollut voimassa ja katusuunnitelma on ollut hyväksyttynä ennen Kustaankodin rakentamista (paikalla oli huoltoasema).
Oikaisuvaatimuksen päätöksistä teki as oy Kustaanhelmi, Kustaankoti ei ole ottanut asiaan julkisesti kantaa (puolesta eikä vastaan).

8. Ketkä (puolueet/henkilöt) kannattivat uutta linjausta?
- Kaavoituspäätökset ja katusuunnitelma on hyväksytty vanhan Kuusankosken kaupungin aikana.
Hankkeen rahoitusta on käsitelty uuden Kouvolan teknisessä lautakunnassa, hallituksessa ja viimeksi valtuustossa 24.3.2014 §17.




Kouvolan kaupungin päätöksentekosivustolta voi nähdä, mitä aiheesta on keskusteltu uuden Kouvolan aikana. Tutkimisen voi aloittaa viimeisestä keskustelusta, joka käytiin kaupunginvaltuustossa 24.3.2014. Näet pöytäkirjan täältä:

http://ep.kouvola.fi/kokous/20143306-6.HTM


  Maaliskuussa Kyyti-kirjastojen lukuhaaste tarjoaa kirjoja, joissa on kirjeitä. https://kyyti.finna.fi/themes/custom/files/lukuhaasteen_min...